The Burk

Syfte: Vi ska göra ett ekosystem i en burk och få det att överleva i 4 veckor. Vi ska göra detta för att vi ska lära oss hur vattnets och syrets kretslopp funkar och hur fotosyntesen funkar.

image

Material:

– en glasburk
– jord
– spade
– gräs med rötter
– en planta med rötter
– 4 gråsuggor (De fyra musketörerna)
– 2 maskar (Piff och Puff)
– 1 tusenfoting (Liam the tusenfoting)
– lecakulor
– vatten (H2O)
– en sten
– silvertejp

Utförande: Dagen innan vi skulle börja experimentet grävde jag upp 2 maskar, 4 gråsuggor och 1 tusenfoting hemma i min trädgård.
Dagen efter tog jag med insekterna i en burk till NO lektionen. I min stora glasburk la jag lecakulor i bottnen. Ovanför lecakulorna la jag ungefär ett 5cm lager med jord. Sen la jag i gräs med rötter och plantan också med rötter.
Efter det hällde jag i ungefär 1 dl vatten (H2O). Sen la jag i maskarna, gråsuggorna och tusenfotingen.
Till sist satte jag på silvertejp runt locket för att försäkra att det inte kom in luft i burken. Jag ställde burken uppe på en hylla i NO klassrummet.

Hypotes: Jag tror att det kommer att bildas ett ekosystem. Jag tror att en av maskarna kommer att överleva, kanske tusenfotingen också. Jag tror att alla gråsuggor kommer att dö. Jag tror att både vattnets och syrets kretslopp kommer att fungera.
Iakttagelser dag 1 vecka 1,dagen då experimentet utfördes, 30/9:
Burken väger 1,402kg. Jorden ser lite torr ut, jag tror att jag tog i lite för lite vatten. Men jag tror att den kommer att klara sig.
Alla insekter ser ut att må bra och maskarna och tusenfotingen grävde ner sig i jorden direkt. Gråsuggorna klättrade runt på stenen och grävde ner sig i jorden.

Iakttagelser dag 4 vecka 1, 3/10:

Burken väger 1,408kg den har gått upp 6 gram. Lite av gräset har vissnat. Jag har bara sett en gråsugga. Maskarna och tusenfotingen har inte setts. Rötterna har börjat växa ihop med jorden jag la i.

Iakttagelser dag 8 vecka 2, 7/10:

Burken väger 1,407kg den har gått ner 1 gram. Lite till av gräset har vissnat. 2 av gråsuggorna rör sig inte, jag tror att de har dött. En av maskarna kröp upp på stenen men sen försvann han.

Iakttagelser dag 11 vecka 2,10/10:

Burken väger 1,407 kg. Gräsets rötter har växt ihop med jorden jättebra! Det ser ut som om en spindel har spunnit ett stort nät på glaset. En av maskarna låg under stenen men sen så grävde han ner sig igen. Vattnets kretslopp verkar funka väldigt fint, vattnet har kondenserat på glaset. Jag tror att syrets kretslopp funkar eftersom masken lever.

Iakttagelser dag 24 vecka 4, 24/10:

Burken väger 1,406kg den har gått ner 1 gram. Gräset har vissnat väldigt mycket. Allt ser brunt och ganska dött ut. Jag har inte sett någon av insekterna.
Resultat: Jag tycker att det har gått bra. När jag tömde burken för att se vad som hade överlevt, så levde en mask. Jorden var fuktig så antagligen har vattnets kretslopp funkat. Eftersom masken har överlevt så funkade även syrets kretslopp.

Slutsats: Eftersom jag hade växande plantor i burken, så skapade de syre av koldioxiden som insekterna andades ut. Vattnets kretslopp funkade också. Det kondenserade och avdunstade precis som det skulle. Fotosyntesen funkade också för att insekterna gav växterna koldioxid. Växterna fick ljus och vatten. I processen när växterna gjorde socker (C6H12O6), blev det syre (O2) över som växterna inte behöver. Så de skickar ut det i luften så att insekterna kan andas in det, och sen andas ut koldioxid igen. Sen går det runt och runt i ett kretslopp.

Felkällor:
Alla insekterna kunde ha dött så att syrets kretslopp inte fungerat.
Det kunde ha läckt in syre i burken.
Vattnets kretslopp hade inte fungerat ordentligt.

2 reaktioner på ”The Burk

Lämna en kommentar