Finns det socker i tomat?🍅

Syfte: Vi skulle ta hjälp av Trommers prov för att se om det finns socker i tomat. Vi skulle göra detta för att prova på hur Trommers prov fungerar. Trommers prov är ett kemiskt prov för att se om ämnen innehåller enklare sockerarter som t.ex laktos, maltos och glukos.

image

Material:

-1 provrör

-En gasolbrännare

-En trefot

-5 droppar NaOH (natriumhydroxid)

-5 droppar CuSo4 (kopparsulfat)

-Tändstickor

-H2O

-En mellan bägare

-Ett trådnät

-En bit tomat

Utförande: Jag började med att ta fram allt material. Sen hällde jag i lite vatten i provröret. Jag la i tomaten och mosade ner den tillsammans med vattnet. Sen hällde jag i 5 droppar NaOH och 5 droppar CuSo4. Efter det rörde jag om ordentligt. Jag hällde i vatten i bägaren och ställde den på trådnätet. Jag satte på gasolen och tände brännarfoten. När vattnet var varmt la jag i provröret med mynningen mot väggen. Provröret var i bägaren i 2 minuter. När det gått 2 minuter stängde jag av gasolen. Därefter väntade jag i 2 minuter till.

image

Hypotes: Jag tror att tomaten innehåller socker och därför kommer Trommers prov att ge utslag. Det tror jag för att tomat är en grönsak och grönsaker brukar innehålla fruktos.

Resultat: Blandningen blev gul och lite orange. Efter bara ungefär 30 sekunder kunde man se en liten färgskiftning i nedre delen av provröret. Sen när det gått längre tid blev hela vätskan gul.

Slutsats: Tomater innehåller socker (C6H12O6) som jag trodde i min hypotes. Det vet jag för att natriumhydroxidet (NaOH) och kopparsulfatet (CoSo4) reagerade med sockret i tomaten när det blev varmt. Det vet jag för att vätskan blev gul-orange, vilket är ett tecken på att vätskan innehåller socker enligt Trommers prov.

Sockret i tomaten kommer från fotosyntesen i tomatplantan.

Plantan gör om vatten, syre och solljus till syre och socker (energi) som plantan gör till en frukt i detta fall en tomat.

Felkällor:

-Man tar i för lite natriumhydroxid eller kopparsulfat.

-Det går inte att tända gasolen.

-Det är slut på gasol.

-Det är rester kvar i provröret från föregående experiment.

11/11-2014 Hanna Molin