Finns det socker i tomat?🍅

Syfte: Vi skulle ta hjÀlp av Trommers prov för att se om det finns socker i tomat. Vi skulle göra detta för att prova pÄ hur Trommers prov fungerar. Trommers prov Àr ett kemiskt prov för att se om Àmnen innehÄller enklare sockerarter som t.ex laktos, maltos och glukos.

image

Material:

-1 provrör

-En gasolbrÀnnare

-En trefot

-5 droppar NaOH (natriumhydroxid)

-5 droppar CuSo4 (kopparsulfat)

-TĂ€ndstickor

-H2O

-En mellan bÀgare

-Ett trÄdnÀt

-En bit tomat

Utförande: Jag började med att ta fram allt material. Sen hÀllde jag i lite vatten i provröret. Jag la i tomaten och mosade ner den tillsammans med vattnet. Sen hÀllde jag i 5 droppar NaOH och 5 droppar CuSo4. Efter det rörde jag om ordentligt. Jag hÀllde i vatten i bÀgaren och stÀllde den pÄ trÄdnÀtet. Jag satte pÄ gasolen och tÀnde brÀnnarfoten. NÀr vattnet var varmt la jag i provröret med mynningen mot vÀggen. Provröret var i bÀgaren i 2 minuter. NÀr det gÄtt 2 minuter stÀngde jag av gasolen. DÀrefter vÀntade jag i 2 minuter till.

image

Hypotes: Jag tror att tomaten innehÄller socker och dÀrför kommer Trommers prov att ge utslag. Det tror jag för att tomat Àr en grönsak och grönsaker brukar innehÄlla fruktos.

Resultat: Blandningen blev gul och lite orange. Efter bara ungefÀr 30 sekunder kunde man se en liten fÀrgskiftning i nedre delen av provröret. Sen nÀr det gÄtt lÀngre tid blev hela vÀtskan gul.

Slutsats: Tomater innehÄller socker (C6H12O6) som jag trodde i min hypotes. Det vet jag för att natriumhydroxidet (NaOH) och kopparsulfatet (CoSo4) reagerade med sockret i tomaten nÀr det blev varmt. Det vet jag för att vÀtskan blev gul-orange, vilket Àr ett tecken pÄ att vÀtskan innehÄller socker enligt Trommers prov.

Sockret i tomaten kommer frÄn fotosyntesen i tomatplantan.

Plantan gör om vatten, syre och solljus till syre och socker (energi) som plantan gör till en frukt i detta fall en tomat.

FelkÀllor:

-Man tar i för lite natriumhydroxid eller kopparsulfat.

-Det gÄr inte att tÀnda gasolen.

-Det Àr slut pÄ gasol.

-Det Àr rester kvar i provröret frÄn föregÄende experiment.

11/11-2014 Hanna Molin

4 reaktioner pĂ„ ”Finns det socker i tomat?🍅

  1. Jag tycker att det var bra att du skrev med ganska mĂ„nga kemiska beteckningar och det var bra att du hade bilder! Litet minus var att H2O inte var med nersĂ€nkt tvĂ„a. (Men vi vet inte hur man gör det i den appen!) 🙂

    Gilla

LĂ€mna en kommentar